Pradžia

Naujos kompetencijos bibliotekininkams – „Erasmus+“ mobilumo patirtys Švedijoje 

Atnaujinta: 2025-05-15
Pradžia

Šių metų gegužės 5–9 dienomis penkių Vakarų Lietuvos viešųjų bibliotekų atstovės dalyvavo „Erasmus+“ mobilumo projekte „Naujos kompetencijos bibliotekininkams vystant neformalųjį suaugusiųjų švietimą“, kurio metu lankėsi įvairiose Švedijos bibliotekose. Stažuotėje dalyvavo bibliotekininkės iš Klaipėdos apskrities Ievos Simonaitytės, Klaipėdos miesto savivaldybės Imanuelio Kanto, Palangos miesto savivaldybės, Neringos savivaldybės Viktoro Miliūno ir Pagėgių savivaldybės Vydūno viešųjų bibliotekų. Stažuotės metu dalyvės stiprino kompetencijas suaugusiųjų neformalaus švietimo, skaitmenino raštingumo srityse bei gilinosi į bibliotekų vaidmenį stiprinant demokratiją, įtrauktį ir bendruomeniškumą. 

Istorija ir inovacijos Carolina Rediviva bibliotekoje  

Stažuotė prasidėjo vizitu į Upsalos universiteto Carolina Rediviva biblioteką – seniausią Švedijos universiteto biblioteką, veikiančią nuo XVII amžiaus. Carolina Rediviva pasižymi ne tik įspūdinga istorija, bet ir šiuolaikiškai pritaikytomis lankytojams skirtomis erdvėmis. Bibliotekoje veikia nuolatinė ekspozicija, primenanti istorijos muziejų – joje pristatomi reti leidiniai, istoriniai rankraščiai ir unikalūs dokumentai. Taip pat įrengta edukacinė erdvė, kurioje vyksta informacijos paieškos ir mokymosi konsultacijos, o moderni infrastruktūra užtikrina patogų lankytojų savitarnos ir darbo vietų naudojimą.  

Vienas ryškiausių vizito akcentų – Codex Argenteus („Sidabrinė Biblija“) – puošnus VI a. rankraštis, kurio tekstas užrašytas aukso ir sidabro rašalu ant purpurinio pergamento. Šis išskirtinis dokumentas ne tik žavi savo išvaizda, bet ir simbolizuoja bibliotekos siekį saugoti bei skaitmeninti vertingą istorinį paveldą. 

Upsala: inovacijos ir bendruomenė 

Kitas reikšmingas etapas – dvi dienos Upsalos miesto viešojoje bibliotekoje. Upsalos viešosios bibliotekos tinklą sudaro 13 padalinių, 2 mobiliosios bibliotekos, 115 darbuotojų, o paslaugomis naudojasi beveik ketvirtadalis miesto gyventojų. 

Projekto dalyvės miesto bibliotekoje susipažino su įvairiomis erdvėmis: garso įrašų studija, kūrybinėmis laboratorijomis, vaikų ir jaunimo zonomis. Daug dėmesio skiriama lankytojų skaitmeninių įgūdžių stiprinimui – rengiamos IT konsultacijos, pristatomos naujos technologijos, tokios kaip virtuali (VR) ir papildyta (AR) realybė. Be to, biblioteka kviečia bendruomenę kartu planuoti veiklas, atsižvelgdama į jų poreikius ir idėjas. 

Upsalos biblioteka aktyviai ugdo medijų ir informacinį raštingumą – diskusijomis apie dirbtinį intelektą, atsakingą informacijos vartojimą ir šaltinių vertinimą. Svarbi veiklos kryptis – jaunimo įtraukimas: organizuojami rašymo konkursai, teminiai kino vakarai, kūrybinės dirbtuvės ir kultūriniai renginiai. 

Rosendalo rajone įsikūręs naujausias Upsalos bibliotekos padalinys stebina inovatyviu sprendimu – skaitytojai nuo 18 metų gali naudotis biblioteka ir ne darbo valandomis, be personalo, naudodamiesi savitarnos sistema. Tuo tarpu Gotsundos rajone veikianti biblioteka išsiskiria stipriu bendruomeniškumu – tai daugiakultūrė erdvė, kurioje aktyviai veikia savanorių grupė, padedanti organizuoti renginius ir skatinti vietos gyventojų įsitraukimą į bibliotekos veiklas. 

Lidingės biblioteka – tarp žaliosios vizijos ir socialinės atsakomybės 

Lidingė, sala netoli Stokholmo, pasižymi senstančia, pasiturinčia bendruomene ir išskirtiniu dėmesiu ekologijai bei kultūrai. 2019 m. Lidingės biblioteka persikėlė į modernų pastatą, kuriame taip pat veikia suaugusiųjų švietimo centras, meno galerija, medicinos įstaigos. Ši strateginė kaimynystė padėjo bibliotekai tapti bendruomenės traukos tašku. 

Biblioteka daug dėmesio skiria žmonėms su negalia ir tautinėms mažumoms, siūlo kalbų kavinę (Språk Café), o ypatinga iniciatyva – „Obuoliuko lentyna“ (Äppelhylan) – čia pritaikyta ne tik vaikams, bet ir suaugusiesiems. Lentynose pateikiamos knygos, skirtos skaityti akimis, ausimis ar pirštų galiukais, taip pat leidiniai apie gyvenimą su negalia ir įvairius skaitymo būdus. Įspūdį paliko projektas Resan till Oalia – bibliotekos sukurta taktilinė knyga suaugusiesiems, skatinanti sensorinį pažinimą. 

Vizitai Solentunoje ir Danderiude 

Paskutinę vizito dieną projekto dalyvių grupė pasiskirstė: viena dalis lankėsi Solentunos viešojoje bibliotekoje, kita – Danderiudo bibliotekoje. Abi šios Stokholmo apskrities bibliotekos išsiskiria modernumu, atvirumu ir dėmesiu suaugusiųjų neformaliajam švietimui. 

Solentunos biblioteka, įsikūrusi šalia stoties ir prekybos centro, veikia trijuose aukštuose. Lankytojams siūlomos įvairios paslaugos: darbo kambariai, leidiniai žmonėms su negalia, garsinės knygos, teminiai knygų rinkiniai skaitytojų klubams bei kompiuterizuota darbo vieta su genealogijos tyrimams pritaikytomis programomis. Bibliotekoje nuolat vyksta IT įgūdžių konsultacijos, kalbų mokymai, kūrybinio rašymo klubai, filosofijos susitikimai, skaitymai silpnaregiams, paskaitos apie vietos istoriją ir susitikimai su autoriais. 

Danderiudo biblioteka veikia kaip aktyvus suaugusiųjų švietimo centras – čia siūlomos įvairios programos, padedančios tobulinti žinias, įgyti naujų įgūdžių ir aktyviai dalyvauti bendruomenės gyvenime. Vizito metu dalyvės apžiūrėjo modernias erdves, bendravo su kolegomis ir diskutavo apie bibliotekų vaidmenį mokymosi visą gyvenimą procese. 

Patirtys, kurios tampa pokyčiais 

„Erasmus+“ mobilumo savaitė Švedijoje tapo ne tik profesinių įgūdžių stiprinimu, bet ir įkvepiančia galimybe pažinti Skandinavijos bibliotekas kaip gyvus bendruomenės centrus – vietas, kur susilieja technologijos, kultūra, demokratija, įtrauktis ir kūrybiškumas. 

Bibliotekininkės grįžo su naujomis idėjomis, kurias ketina pritaikyti savo įstaigose: tai ne tik techniniai sprendimai, bet ir naujas požiūris į suaugusiųjų mokymosi patirtį bibliotekoje – prasmingą, įtraukiantį ir bendruomenę telkiantį procesą. 


Projektas „Naujos kompetencijos bibliotekininkams vystant neformalųjį suaugusiųjų švietimą“ finansuojamas Europos Sąjungos „Erasmus+“ programos lėšomis.  

Šis informacinis straipsnis atspindi tik projektą įgyvendinančios institucijos požiūrį, todėl Europos Komisija, jos institucijos ir Švietimo mainų paramos fondas negali būti laikomi atsakingi už šios medžiagos turinį ir bet kokį pateikiamos informacijos naudojimą.  

Pranešimą parengė:  

Agnesa Kenešytė-Gricė  
Palangos miesto savivaldybės viešosios bibliotekos atstovė, „Erasmus+“ mobilumo vizito į Švediją dalyvė. 

Į viršų
*easytoread*